Guest

وضعیت کاربر: میهمان  ورود

چهارشنبه 21 آذر ماه 1397
 

کاربردهای VoIP

فناوری VoIP  کاربردهای بسیاری در سیستم های مخابراتی امروزه دارد. از VoIP  برای انتقال خوط تلفن، اتصال دفاتر به سیستم تلفنی یکدیگر، ایجاد مرکز نوین پشتیبانی مشترکین استفاده شده است. فناوری VoIP  در این موارد باعث کاهش هزینه، افزایش امکانات و بهبود قابلیت اطیمنان می شود. در ادامه برخی از کاربردهای VoIP  را بررسی می کنیم.

کاربرد VoIP  در انتقال خطوط تلفن:

یکی از مهمترین کاربردهای فناوری VoIP  انتقال خطوط تلفن بر روی اینترنت است. در این کاربرد تماس های تلفنی با استفاده از گیت وی های VoIP  از یک سو به صورت بسته های دیتا در می آیند و در سوی دیگر دوباره بر روی خطوط تلفنی قرار می گیرند. با توجه به ارزان بودن  و فراگیر بودن دسترسی به اینترنت، انتقال خطوط تلفن به سهولت انجام می گیرد و در هزینه ها به شدت صرفه جویی می شود. ارسال تماس ها بر روی اینترنت در مبدا را اصطلاحاً اوریجینشن (Origination ) می گویند. در مقصد (که ممکن است آنسوی دنیا باشد) تماس ها با عمل ترمینشن (Termination ) دوباره به صورت مکالمات تلفنی در می آید. با توجه به صرفه جویی در هزینه ها، این کاربرد VoIP  به شدت فراگیر شده است.

مراکز تماس نوین با VoIP  :

فناوری VoIP  برای ایجاد مراکز تماس نوین برای پشتیبانی بهینه کاربران و یک سیستم بازاریابی قوی استفاده می شود. در این نوع کاربرد هدف کمتر کردن هزینه ها نیست. بلکه هدف اصلی استفاده از قابلیت های فراوان فناوری VoIP  است. مراکز تماس نوین قابلیت های بسیاری در اختیار کاربران می گذارد. به عنوان مثال کاربران می توانند همزمان از روش های چت، ایمیل، تماس تلفنی و پیام کوتاه برای ارتباط با یک سازمان و یا شرکت استفاده کنند. در این کاربرد VoIP  ، مدیران به سادگی می توانند فعالیت کارمندان در پاسخگویی به مشتریان را نظاره کنند. ترکیب فناوری VoIP  با نرم افزارهای کامپیوتری باعث می شود بهرور ی کارمندان افزایش یافته و زمینه جلب رضایت مشتریان فراهم شود.

استفاده از VoIP  برای اتصال دفاتر ادارات:

در سیستم تلفنی سنتی هر دفتر یک شرکت یا سازمان دارای یک سیستم تلفنی جداست. کارمندان هر دفتر برای تماس به یکدیگر باید از خطوط تلفن و زیرساخت مخابرات استفاده کنند. این موضوع هزینه ارتباطات را بالا می برد. علاوه بر آن کارمندان مجبورند برای یک تماس ساده شماره های متعددی بگیریند. اما در این کاربرد VoIP  ، تمامی دفاتر از یک سیستم تلفنی استفاده می کنند و کارمندان هر دفتر برای تماس با یکدیگر فقط شماره داخلی می گیرند.

 

سیستم VoIP  برای جایگزینی سانترال های سنتی:

با استفاده از سیستم VoIP  میتوان به کلی سانترال های قدیمی را کنار گذاشت. در این صورت تمامی کاربران دارای تلفن های VoIP  می شوند و ازتلفن های سنتی استفاده نمی کنند. هرچند در این روش تجهیزات قدیمی (سانترال ها و تلفن های آنالوگ) از رده خارج می شوند، اما سیستمVoIP  جدید امکانات بسیار بیشتری در اختیار کاربران می گذارد.

کاربرد VoIP  در گسترش مراکز تلفن:

در این کاربرد VoIP  تعدادی از کاربران از سانترال های قدیمی استفاده می کنند و تعدادی از تلفن های VoIP  بهره می گیرند. در این حالت امکانات کاربران آنالوگ محدودتر خواهد بود اما از تجهیزات به نحو بهینه استفاده می شود و دور ریخته نمی شوند. در این کاربرد سرورهای VoIP  در کنار سانترال ها قرار می گیرند و به کاربران دارای تلفن VoIP  سرویس می دهند. سانترال قدیمی نیز با گیت وی به سرور VoIP  متصل می شود. هم سرور VoIP  و هم سانترال در این حالت می توانند به عنوان مرکز تلفن اصلی استفاده شوند.

کاربردهای VoIP  برای اپراتورهای تلفن های ثابت:

اپراتورهای تلفن ثابت مانند شرکت مخابرات ایران می توانند از فناوری VoIP  بهره بگیرند و به کاربران سرویس های VoIP  بدهند. در این صورت کاربر دیگر نیازی به خرید خط تلفن از شرکت مخابرات ندارد. بلکه از اتصال دسترسی به اینترنت خود (ADSL  و یا بیسیم) هم برای مکالمات استفاده می کند و هم به برای اینترنت. به این نوع کاربرد فناوری VoIP  اصطلاحاً شبکه نسل آتی (NGN ) می گویند. البته ساختار شبکه NGN  تفاوت هایی با سیستم VoIP  درون سازمانی دارد. اما هر دو از کاربردهای VoIP  محسوب می شوند.

فناوری VoIP  برای اپراتورهای تلفن همراه:

اپراتورهای موبایل می توانند از فناوری VoIP  بهره زیادی بگیرند. بهترین مزیت VoIP  برای اپراتورهای موبایل امکان ترکیب شبکه موبایل و تلفن ثابت (Fixed and Mobile Convergence – FMC ) است که به این اپراتورها اجازه می دهد سرویس های یکسانی به کاربران موبایل و کاربران تلفن ثابت ارائه کنند. به عنوان مثال کاربر می تواند با تلفن ثابت اس ام اس ارسال کند و یا از موبایل خود برای دسترسی به صندوق پستی تلفن ثابت استفاده کنند.


کليه حقوق اين سايت متعلق به Intelligent Communication Chip می باشد.